Banniere
Normal view MARC view ISBD view

The Converging of Two Visions : The Learning and Teaching of French and English as Second Languages at the University Level / edited by Rosanna Furgiuele and Neil Naiman.

Contributor(s): Furgiuele, Rosanna, 1950- | Naiman, Neil.
Publisher: Toronto : Canadian Scholars' Press, 1996Description: xv, 168 p. : ill. ; 23 cm.ISBN: 1551300869 (pbk).Other title: Pour la convergence de deux visions : l'enseignement et l'apprentissage du français et de l'anglais langues secondes à l'université.Subject(s): English language -- Study and teaching (Higher) -- Foreign speakers -- Congresses | Anglais (Langue) -- Étude et enseignement (Supérieur) -- Allophones -- Congrès | French language -- Study and teaching (Higher) -- Foreign speakers -- Congresses | Français (Langue) -- Étude et enseignement (Supérieur) -- Allophones -- CongrèsOnline resources: Check the UO Library catalog.
Contents:
"The teaching of second languages at the university level is an area of growing concern from both practical and theoretical perspectives. Traditions in the teaching of English and French as second languages have differed, but the two disciplines are beginning to converge and have much to learn from each other."
« Ce volume bilingue examine des questions qui sont au cœur des discussions actuelles sur l'apprentissage et l'enseignement des langues secondes : L'apprenant, ses styles et ses stratégies d'apprentissage L'importance à accorder à la forme et au contenu dans les programmes de L2 La culture et la langue dans les cours de L2 : pour une meilleure intégration Le vocabulaire : comment l'enseigner et l'apprendre L'évaluation de l'oral et de l'écrit Les compétences des élèves provenant de l'immersion et leur adaption au milieu universitaire. » (4e de couverture / Back Cover)
TABLE DES MATIÈRES / TABLE OF CONTENTS:
Avant-propos/Foreword - Rosanna Furgiuele and Neil Naiman
SECTION 1 L'apprenant, ses styles et ses stratégies d'apprentissage / The Learner, Learning Styles and Strategies
[01] Understanding and Facilitating Reflective Vocabulary Learning / Emilia Rivas-Rivas
[02] Imagining "Motivation" / Ian Martin
[03] Ce qui facilite l'apprentissage de L2 : qu'en pensent les apprenants ? / Diane Huot
SECTION 2 L'importance à accorder à la forme et au contenu dans les programmes de L2 / Emphasis Placed on Form vs. Content in L2 Curriculum
[04] Form, Content and Perceptions of Second Language Teaching and Learning / Nicholas Elson
[05] Perspective nouvelle dans l'enseignement d'une matière académique en langue seconde : de la compréhension à la production / Marie Chrétien
[06] Interactivity, Collaboration and Learner-Centring in L2 Reading and Writing / Dana Paramskas
SECTION 3 La culture et la langue dans les cours de L2 : pour une meilleure intégration / Integrating Culture in the L2 Classroom
[07] Intégrer la culture aux cours de L2 / J. Clarence LeBlanc
[08] What is Canadian Culture? / Robert Courchêne
[09] Le développement de compétences socioculturelles : des suggestions pratiques / Georges Duquette
SECTION 4 Le vocabulaire : comment l'enseigner et l'apprendre / Vocabulary Teaching and Learning
[10] Exploring Direct Techniques for Vocabulary Instruction / Birgit Harley
[11] Lexical Processing in L2 Reading and Vocabulary Learning / Carol A. Fraser
[12] L'enseignement du vocabulaire en FLS niveau universitaire (débutant) / Suzanne Pellerin
[13] Développement de la compétence lexicale : de la théorie à la pratique / Marie-Claude Tréville
[14] Stratégies d'apprentissage du vocabulaire français L2 chez des étudiants canadiens avancés / Claude Romney
SECTION 4 L'évaluation de l'oral et de l'écrit / Evaluation of Oral and Written Proficiency
[15] Évaluation de la compétence écrite pour l'accès aux cours de perfectionnement de l'écrit en FLS / Hélène Knoerr
[16] Collaboration in the Design of a Scoring Grid for Second Language Writing Exams / Margaret Des Brisay
[17] L'évaluation de l'écrit à l'université au moyen du portfolio / Michel Laurier
[18] Élaboration, validation et utilisation d'un test de français pour le niveau universitaire / The Development, Validation and Operational Use of a French Test for Academic Purposes / Marie-Claude Tréville, Margaret Des Brisay, Patricia Méthot
SECTION 6 Les compétences des élèves provenant de l'immersion et leur adaptation au milieu universitaire / Academic Language Skills of Immersion Students
[19] Lessons Learned from Immersion and their Implications for French at the University Level / Marjorie Wesche
[20] English Immersion on the Playground and French Immersion in the Class: Which Produces more Rapid Second Language Acquisition? / Stephen Carey
[21] Vocabulary Teaching and Learning in French Immersion: Some Implications for Post-Secondary Instruction / Robert Clipperton
ADRESSES DES CONFÉRENCIERS/CONFÉRENCIÈRES
ADDRESSES OF CONTRIBUTORS
List(s) this item appears in: ILOB_OLBI
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Item type Current location Collection Call number Copy number Status Date due Barcode
Books Books CR Julien-Couture RC (Teaching)
General Stacks
Non-fiction MET FUR (Browse shelf) 1 Available A012461

Proceedings of a conference held at Glendon College, York University, May, 1995.

Also available as an e-book.

Includes bibliographical references.

"The teaching of second languages at the university level is an area of growing concern from both practical and theoretical perspectives. Traditions in the teaching of English and French as second languages have differed, but the two disciplines are beginning to converge and have much to learn from each other."

« Ce volume bilingue examine des questions qui sont au cœur des discussions actuelles sur l'apprentissage et l'enseignement des langues secondes : L'apprenant, ses styles et ses stratégies d'apprentissage
L'importance à accorder à la forme et au contenu dans les programmes de L2
La culture et la langue dans les cours de L2 : pour une meilleure intégration
Le vocabulaire : comment l'enseigner et l'apprendre
L'évaluation de l'oral et de l'écrit
Les compétences des élèves provenant de l'immersion et leur adaption au milieu universitaire. » (4e de couverture / Back Cover)

TABLE DES MATIÈRES / TABLE OF CONTENTS:

Avant-propos/Foreword - Rosanna Furgiuele and Neil Naiman

SECTION 1 L'apprenant, ses styles et ses stratégies d'apprentissage / The Learner, Learning Styles and Strategies

[01] Understanding and Facilitating Reflective Vocabulary Learning / Emilia Rivas-Rivas

[02] Imagining "Motivation" / Ian Martin

[03] Ce qui facilite l'apprentissage de L2 : qu'en pensent les apprenants ? / Diane Huot

SECTION 2 L'importance à accorder à la forme et au contenu dans les programmes de L2 / Emphasis Placed on Form vs. Content in L2 Curriculum

[04] Form, Content and Perceptions of Second Language Teaching and Learning / Nicholas Elson

[05] Perspective nouvelle dans l'enseignement d'une matière académique en langue seconde : de la compréhension à la production / Marie Chrétien

[06] Interactivity, Collaboration and Learner-Centring in L2 Reading and Writing / Dana Paramskas

SECTION 3 La culture et la langue dans les cours de L2 : pour une meilleure intégration / Integrating Culture in the L2 Classroom

[07] Intégrer la culture aux cours de L2 / J. Clarence LeBlanc

[08] What is Canadian Culture? / Robert Courchêne

[09] Le développement de compétences socioculturelles : des suggestions pratiques / Georges Duquette

SECTION 4 Le vocabulaire : comment l'enseigner et l'apprendre / Vocabulary Teaching and Learning

[10] Exploring Direct Techniques for Vocabulary Instruction / Birgit Harley

[11] Lexical Processing in L2 Reading and Vocabulary Learning / Carol A. Fraser

[12] L'enseignement du vocabulaire en FLS niveau universitaire (débutant) / Suzanne Pellerin

[13] Développement de la compétence lexicale : de la théorie à la pratique / Marie-Claude Tréville

[14] Stratégies d'apprentissage du vocabulaire français L2 chez des étudiants canadiens avancés / Claude Romney

SECTION 4 L'évaluation de l'oral et de l'écrit / Evaluation of Oral and Written Proficiency

[15] Évaluation de la compétence écrite pour l'accès aux cours de perfectionnement de l'écrit en FLS / Hélène Knoerr

[16] Collaboration in the Design of a Scoring Grid for Second Language Writing Exams / Margaret Des Brisay

[17] L'évaluation de l'écrit à l'université au moyen du portfolio / Michel Laurier

[18] Élaboration, validation et utilisation d'un test de français pour le niveau universitaire / The Development, Validation and Operational Use of a French Test for Academic Purposes / Marie-Claude Tréville, Margaret Des Brisay, Patricia Méthot

SECTION 6 Les compétences des élèves provenant de l'immersion et leur adaptation au milieu universitaire / Academic Language Skills of Immersion Students

[19] Lessons Learned from Immersion and their Implications for French at the University Level / Marjorie Wesche

[20] English Immersion on the Playground and French Immersion in the Class: Which Produces more Rapid Second Language Acquisition? / Stephen Carey

[21] Vocabulary Teaching and Learning in French Immersion: Some Implications for Post-Secondary Instruction / Robert Clipperton

ADRESSES DES CONFÉRENCIERS/CONFÉRENCIÈRES

ADDRESSES OF CONTRIBUTORS

Text in English and French.

There are no comments for this item.

Log in to your account to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Powered by Koha