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Fillion, Réal Robert,

The Elective Mind : Philosophy and the Undergraduate Degree / Réal Fillion. - Ottawa, ON : University of Ottawa Press, 2021. - 147 p. : ill. ; 21 cm. - Philosophica . - Philosophica .

Includes bibliographical references (p.143-147).

Introduction - What Are We Doing Here ? Part One - Meeting Place : Socrates in The Agora Part Two - Placing The Text Part Three - Professors in Place Conclusion Bibliograohy

"This book discusses the relevance of philosophy courses within the undergraduate curriculum as integral to the self-formation that is at the heart of a liberal education. The objective is to provide a historically layered view of what it can still mean to study for its own sake. The elective university classroom is important because the course of study is chosen out of personal interest and enthusiasm, as opposed to being primarily governed by predetermined disciplinary objectives. It engages the student's mind directly and freely, and counters the overly specialized minds favoured by the contemporary university as well as the commodification of its degrees. The discussion builds on the distinction put forward by Raymond Williams between a dominant culture (in this case, university study as contributing to research and/or marketable degrees) and alternative and/or oppositional cultures that have both residual and emergent dimensions. The elective stream of university study is treated as alternative and oppositional to the dominant culture. The elective university classroom is examined as a combination of a classroom, students, texts, and professors. Each element is explored in terms of its alternative/residual significance as illustrated through the history of philosophy: the classroom and students through the life and death of Socrates; texts through the origins of the university in medieval scholasticism; the professor in the Humboldtian reform of the university at the beginning of the nineteenth century in Berlin." / "Ce livre examine la pertinence des cours de philosophie dans le programme d’études de premier cycle comme partie intégrante de l’auto-formation qui est au cœur d’une éducation libérale. L’objectif est de fournir une vision historique de ce qu’il peut encore signifier à étudier pour son propre intérêt. La classe universitaire élective est importante parce que le programme d’études est choisi par intérêt personnel et enthousiasme, plutôt que d’être principalement régie par des objectifs disciplinaires prédéterminés. Il engage l’esprit de l’étudiant directement et librement, et contre les esprits trop spécialisés favorisés par l’université contemporaine ainsi que la marchandisation de ses diplômes. La discussion s’appuie sur la distinction proposée par Raymond Williams entre une culture dominante (dans ce cas, une étude universitaire qui contribue à la recherche et/ou à des diplômes commercialisables) et des cultures alternatives et/ou oppositionnelles qui ont des dimensions résiduelles et émergentes. La filière élective des études universitaires est traitée comme alternative et opposée à la culture dominante. La classe universitaire élective est examinée comme une combinaison d’une salle de classe, les étudiants, les textes et les professeurs. Chaque élément est exploré en termes de sa signification alternative/résiduelle telle qu’illustrée par l’histoire de la philosophie : la classe et les étudiants à travers la vie et la mort de Socrate; textes à travers les origines de l’université dans la scolastique médiévale; le professeur dans la réforme humboldtienne de l’université au début du XIXe siècle à Berlin."



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Philosophy--Study and teaching--History.
Universities and colleges--Elective system.
Philosophy--Study and teaching.
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